viernes, 1 de noviembre de 2013

La Moreneta a Cuba





   Querid@s lectores:  Aún en plena sequía en mis librerías habituales, no he renunciado a mi costumbre de la busca y captura de libros cubanos de los viernes, y en esta ocasión he encontrado una verdadera curiosidad. Va especialmente dedicado a los lectores en catalán, pues en este idioma ha sido publicado.
   A tod@s l@s intersad@s, ya saben... ¡¡pasen y lean!!

LA MORENETA A CUBA
Les esglésies de la Mare de Deu de Montserrat
Joan M. Ferran Oliva

Pagés editors
Lleida, Cataluña. España
Primera edició: setembre de 2013
89 páginas.

-De la contracubierta del libro-

A hores d’ara només resten uns pocs catalans a Cuba, però encara hi ha en peu 3 edificis originalment dedicats a la Mare de Déu de Montserrat. Dues esglésies i l'edifici de Matanzas, recentment renovat, que és una entitat cultural. La intenció inicial del llibre va ser referirse al tema del títol, però en el desenvolupament de la recerca va caldre analitzar també, com entorn general, la religiositat a Cuba. El resultat potser pot donar sorpreses. La transculturització ha deixat com a producte una forta presència de religions d’origen Africà. Abans eren practicades de manera vergonyant i quedaven solapades sota l’ombra catòlica de les imatges que adoren, però la seva essència és una altra.

-El autor-

Joan M. Ferran i Oliva, (L’Havana, 1931). De petit vingué a Catalunya, però a tornar a Cuba arran de la Guerra Civil Espanyola. Mai no ha perdut les arrels i parla, escriu i sent en català. Va treballar com a economista, consultor i investigador econòmic en diverses institucions de Cuba. Ha publicat més de 32 assajos i treballs acadèmics de caràcter econòmic. Ha participat en més de 24 conferències científiques i acadèmiques a Cuba i a l’estranger. Ha rebut 7 premis i mencions en diversos concursos sobre temes econòmics. Entre altres publicacions, destaca La Constitució Catalana de l’Havana (2005).
_______________________________

*Nota: Con el nombre de Moreneta se conoce popular y cariñosamente a la Virgen de Montserrat, patrona de Cataluña.

   Aquí les ofrezco mi traducción al catellano de la sinopsis del libro:

   En la actualidad tan solo quedan unos pocos catalanes en Cuba, pero aún hay en pie 3 edificios originalmente dedicados a la Virgen de Montserrat. Dos iglesias y un edificio en Matanzas, recientemente renovado, qu es una institución cultural.
   La intención inicial fue referirse al tema del título, pero en el desarrollo de la búsqueda fue necesario analizar también la religiosidad en Cuba. El resultado, quizá, puede dar sorpresas. La transculturización ha dejado una fuerte presencia de religiones de origen africano. Antes fueron practicadas de manera vergonzante y quedaban escondidas bajo la sombra católica de las imágenes que adoran, pero su esencia es otra. Las estadisticas disponibles indican que los seguidores de estas religiones sincréticas son mayoritarios en la isla.
______________________________________

Ser bueno es el único modo de ser dichoso.
Ser culto es el único modo de ser libre.

       José Marti
_____________________________________
_____________________________________



No hay comentarios: